loading...
قرآن
هانیه بازدید : 36 جمعه 29 دی 1391 نظرات (0)

مهارت تصمیم گیری در قرآن 

 


همه ما در زندگی خواه ناخواه با مشكلاتی روبرو می شویم كه اگر به موقع  تصمیم درستی را انتخاب نكنیم، نه تنها مشكل ما حل نمی شود بلكه بر مشكلات ما افزوده خواهد شد و به همین جهت مهارت انتخاب یك تصمیم مناسب و به جا یكی از عوامل مهم موفقیت در زندگی محسوب می شود و می تواند ما را به قله های موفقیت نزدیك كند.


 

تصمیم گیری

 

زندگی انسان های موفق سر شار از این مهارت مهم است و می توان در لحظه های حساس و مهم زندگی آنها این مهارت را به خوبی مشاهده كرد چرا كه همه ما در زندگی  فردی و اجتماعی خود با تصمیم های غلطی كه اتخاذ كردیم با مشكلات جدی مواجه شدیم و به همین جهت برای رسیدن به اهداف خود نیازمند این مهارت هستیم .

شما در مواجه با یك دوراهی مهم تصمیم های مختلفی را می توانید بگیرید، می توانید با یك مشكل احساسی برخورد كنید و  فقط بر اساس احساس خود تصمیم بگیرید و امید داشته باشید كه در این راه شانس به شما روی آورد و در نتیجه انتخاب و تصمیم شما درست از آب در بیاید ....

بقیه در ادامه مطلب.........

 

هانیه بازدید : 29 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)



اگر یکی از نماز های پنجگانه مثلا نماز صبح از ما فوت شود ،قضا شود ،هیچ باک نداریم ؛ غصه نمی خوریم ولی 10 تومان ضرر به ما وارد شود غصه  می خوریم و متأثر می شویم .می خواهی بدانی ایمان داری یا نه ، ملاحظه کن  ببین نماز صبحت قضا شود بیشتر غصه می خوری یا 10 تومانت از بین برود؟

هانیه بازدید : 17 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)
راههای غلبه بر نفس





مداومت بر ذكر:

1.« لا حَولَ وَ لا قُوَّةِ الا باللهِ العَلیِّ العَظِیم »


2.«یا دائمُ یا قائمُ»

3.برای سر كوبی نفس‌های سركش، 

صبح ‌و شب13 بار یا یكصد بار 

«اللّهمَّ لَكَ الحمدُ اِلَیكَ المُشْتَكَی وَ اَنْتَ المُسْتَعان»


4.هر شب یكصد بار 

«یا زكّیُ الطّاهِرَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ بقُدْسِهِ»

جناب شیخ رجبعلی خیاط، این اذكار را به كار گرفته و بر نفس خود غلبه كرده است

هانیه بازدید : 26 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)





« سوره حجرات آیه 12 »

   « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیرًا 

مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا
وَلَا یَغْتَب بَّعْضُكُم 

     بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا

      فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ »




 ای کسانی که ایمان آورده اید دوری کنید بسیاری از گمانها را در حق یکدیگر البته که بعضی از گمانها گناه است 

( و نسبت به یکدیگر بدبین مباشید که کسی که دارای سوء ظن است به مردم ، در زندگی خود راحت نیست بعلاوه به هر سوء ظن و بدگمانیکه در حق کسی کرده گناهی برایش مینویسند ) 

و جستجو نکنید امور نهانی ( پوشیده ) اشخاص را که بر اسرارشان راه یابید و باید که غیبت نکند بعضی از شما بعضی دیگر را ،

 آیا دوست دارد یکی از شما که بخورد گوشت بدن برادر مرده خود را کراهت خواهید داشت ،

 از این خوراک ، بدانید که غیبت چنین است ، پس بترسید از خدا البته خدا توبه پذیر و مهربانست.



داستانی عجیب از غیبت کردن...

در ادامه مطلب...
هانیه بازدید : 33 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 

«سوره مبارکه قصص آیه 77 »



«   وَ ابْتَغِ فیما آتاک اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ 

 وَ لا تَنْسَ نَصیبَک مِنَ 



الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْک وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ 

 فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ 
»



 و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، 

و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که 

خدا فسادگران را دوست نمی ‏دارد.


 راهکار ها در ادامه مطلب ..
هانیه بازدید : 86 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

احكام اسلام در فطرت و نهاد بشر جای دارد؛ لذا ماندگار است:

حضرت محمد(ص)

قرآن كریم، احكام الهی را در نهاد بشر می‌داند و می‌فرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»4 توجه خویش را به سوی دین حق‌گرایانه پایدار و استوار كن، به همان فطرتی كه خدا مردم را بر آن آفریده است»، پس طبق این آیه شریفه، احكام قرآن منطبق بر فطرت بشر بوده، همیشه باقی است.

3. احكام اسلام و قرآن بیان كننده همه خواست‌های بشر است:

قرآن كریم، در این زمینه فرموده: «نَزَّلْنا عَلَیْكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدی وَ رَحْمَه وَ بُشْری لِلْمُسْلِمِینَ؛5 و این كتاب را كه روشنگر هر چیز است و برای مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگری است، بر تو نازل كردیم.»

هرچند كه قرآن كریم، كتاب تربیت و انسان‌سازی است، ولی در آن همه چیز بیان شده و در آیات مختلفش پرده از روی قسمت‌های حساسی از علوم و دانش برداشته است.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «خداوند در قرآن هرچیزی را بیان كرده است؛ به خدا سوگند چیزی كه نیاز مردم بوده است كم نگذارد تا كسی نگوید: «اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل می‌شد»؛ آگاه باشید همه نیازمندی‎های بشر را خدا در آن نازل كرده است.6

در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است: «در این (قرآن) اخبار شما و اخبار گذشته‌ها و اخبار آینده‌ها و اخبار آسمان و زمین است و اگر كسی علمش را می‌داند شما را به آنچه در قرآن است، خبر دهد تعجب خواهید كرد.»7

امام خمینی(ره) درباره جامعیت قرآن می‌فرماید: «قرآن مخزن همه علوم است.»,8 البته نباید این مطلب را از نظر دور داشت كه اسلام دارای دو نوع احكام و مقررات است:

1. احكام و مقررات ثابت كه بر اساس آفرینش انسان و مشخصات ویژه او استوار است مانند یك قسمت از مقرراتی كه عبودیت و خضوع انسان را نسبت به پروردگارش مجسم می‌كند و یا كلیات مقرراتی كه با اصول زندگی انسان اعم از غذا، مسكن، ازدواج و... مربوط است و با دلایل یاد شده ثابت شد كه انسان برای همیشه به اجرای آنها نیازمند است.

2. مقررات و احكامی كه جنبه موقتی یا محلی و یا جنبه دیگری داشته و قابل تغییر است و به حسب مصالح مختلف زمان‌ها و مكان‌ها اختلاف پیدا می‌كند كه به عنوان آثار «ولایت عامه» مطرح است و به نظر نبی اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و جانشینان و منصوبین از طرف ایشان ـ علیهم السّلام ـ و علمای دین وابسته است.9

هانیه بازدید : 15 چهارشنبه 20 دی 1391 نظرات (0)

بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است”
“بگو خدا و پيامبر [او] را اطاعت كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعا خداوند كافران را دوست ندارد”

تصويري كه از خداوند در قرآن مجيد رسم شده است , متفاوت با تصويري است كه بعضي اديان بزرگ ديگر نمايش مي دهند. بر طبق نظر مسلمانان, رفتار خداوند مجموعه اي است از عشق و محبت به انسانهاي خوب و ابراز انزجار از انسانهاي بد. به اين موضوع حداقل در چهل آيه از آيات قرآن بر مبناي تصويري روشن از انسانهاي خوب و بد اشاره شده است. هدف اين مقاله اين است كه اين تصوير از انسانهايي كه خداوند آنها را دوست دارد برمبناي آياتي از قرآن تصوير شود.

همانطور كه در دو آيه بالا به آن اشاره شده است, قدم اول براي دريافت عشق خداوند, دنبال كردن مسيري است كه پيامبرانش به ما نشان داده اند. اين زيباترين تصويري است كه مي توان از عشق دو طرفه خالق و مخلوق ترسيم كرد. اگر خداوند را دوست داريد, قرآن شما را راهنمايي مي كند تا خود را آماده دريافت عشق خداوند بكنيد. ولي در عين حال به اين موضوع نيز اشاره شده است كه اگر از راه راستي كه پيامبران نشان داده اند پيروي نكنيد, مشمول عشق خداوند نخواهيد شد.ش

بقیه در ادامه مطلب...

 

هانیه بازدید : 21 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

اعتماد به نفس یا توکل برخدا !

 


 

اعتماد به نفس یا خودباوری یعنی تکیه بر استعدادها و توانایی هایی خود و نقطه ی مقابل آن یعنی اعتماد و وابستگی به انسان های دیگر. در فرهنگ قرآنی اعتماد به نفس به معنای عزت نفس است و آن یعنی بهره‌برداری از سرمایه های مادی و معنوی انسان و آگاهی و معرفت داشتن به کرامت انسانی و آلوده نکردن این گنجینه عظیم به گناهان و معاصی و نافرمانی ها.

 


 

توکل

 

خود محوری یا خدا محوری

انسان ها در این تقسیم بندی دو گروهند : گروهی در زندگی هیچ نقشی برای خود در نظر نمی گیرند و همه سرنوشت خود را در دست خدا می دانند و معتقدند که همه چیز را خدا برای انسان رقم می زند و سرنوشت انسان از قبل بروی پیشانی اش نوشته شده است پیامد این اعتقاد و باور این است که این اعتقتدات مانند غل و زنجیری دست و پای انسان را در در تلاش های اخروی و دنیوی می بندد.

گروه دوم معتقدند که همه سرنوشت ما به دست خود ماست و خداوند هیچ نقشی در زندگی ما ندارد آنان بنا بر آیات قرآنی خالقیت خدا را قبول دارند که منکر تدبیر و مدبر بودن خدا هستند اینان آن قدر به خود و توانایی های خود تکیه و اعتماد دارند که ضعف و فقر خود را فراموش می کنند و همه ی موفقیت های زندگی خود را مدیون تلاش خود می دانند پیامد این اعتقاد غرور و تکبر و در آخر زمین خوردن است زیرا تکیه بر افکار پوشالی و خالی و پوچ،‌ انسان را به زمین گرم می زند امتحان کنید.

 

تکیه بر نفس یا تکیه بر خدا..

بقیه در ادامه مطلب......

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    قرآن در زندگی چقدر تاثیر میتواند داشته باشد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 152
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 559
  • بازدید کلی : 18,053