loading...
قرآن
هانیه بازدید : 39 جمعه 29 دی 1391 نظرات (0)

اشاره قرآن به جنسیت ملکه زنبور عسل

 


 

مورس مترلینگ در کتاب زنبور عسل نوشته است:

درباره زنبور عسل کتابهای بسیاری نوشته شده است برای اینکه از آغازتمدن بشیری این حشره بالدار اجتماعی که در کندو به طرزی شبیه به معجزه عسل خوش طعم و و مقوی و معطر را تولید می کرده است مورد توجه مردم قرار گرفته بود.

 


 

زنبور

 

ارسطو کاتون وارون پلین کولومل پلاریوس و دیگران که همگی از نویسندگان و علمای عصر باستان بودند راجع این حشره کتابهای بزرگ و رساله نوشتند.

آریستوس فانوس فیلسوفی بود که مدت 58 سال در وضع زندگی زنبول عسل تحقیق کرد.

همچنین دانشمند دیگری موسوم به فیلیس کوس دوناس شب و روز در جوار زنبور های عسل زندگی می نمود که جز آنها چیزی نبیند به همین جهت از طرف هموطنان خود موسوم به وحشی گردید.

مطالعه واقعی درطرز زندگی زنبور عسل فقط از قرن هفدهم میلادی آغاز گردید ..

بقیه در ادامه مطلب......

هانیه بازدید : 27 جمعه 29 دی 1391 نظرات (0)

ای خدا ! چرا امتحان می شویم؟

 


 

ابتلاء و امتحان انسان یك سنت ثابت و استثناء ناپذیر الهی است و خداوند همه انسانها را در همه زمانها می‏آزماید. از این رو پیامبران و اولیای الهی نه تنها از این قانون مستثنی نیستند، كه آزمونشان سخت‏تر است. زیرا خداوند كسانی را كه به او نزدیك‏اند و او به آنان محبت می‏ورزد، سخت‏تر امتحان می‏كند.(1) بیاییم  به اسرار امتحان الهی نظری بیفکنیم.

 


 

امتحان

 

از مجموع آیات و روایات مربوط به ابتلاء چنین بر می‏آید كه خداوند به منظور اموری چند انسان را به میدان‏های سخت امتحان می‏كشاند. در اینجا به اختصار به این موارد اشاره می‏كنیم:

1- تربیت و تكامل انسان قانون و سنت دائمی پروردگار بر آن است كه برای شكوفا كردن استعدادهای نهفته و به فعلیت رساندن آنها و در نتیجه پرورش بندگان، آنان را می‏آزماید. یعنی همانگونه كه فولاد را برای استحكام بیشتر در كوره می‏گدازند تا آبدیده گردد، آدمی را در كوره حوادث سخت، پرورش می‏دهند تا مقاوم شود.

امتحان انسان به سختی‏ها وسیله‏ای است برای تكمیل و تهذیب بیشتر نفس انسان و خالص شدن گوهر وجودی او. سختی‏ها .....

بقیه در ادامه مطلب......

هانیه بازدید : 28 جمعه 22 دی 1391 نظرات (1)

 قرآن‌های تزئینی! 

وقتی خوب به اطرافمان دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که خودمان و محیط اطرافمان دست به دست هم می‌دهیم و فرزندان‌مان را از قرآن دور می‌کنیم.

 

 
قرآن‌های تزئینی!
 
همه ما مشتاق قرآنی شدن فرزندانمان هستیم در حالی که رفتار ما، آنها را از قرآن دور می‌کند. 
در کنار محدودیت نزدیکی با قرآن برای بچه‌ها، منتشر نشدن قرآن‌هایی با چاپ مناسب، کیفیت عالی، رسم الخط قابل خواندن برای سطوح مخنلف تحصیلاتی و… از دیگر عوامل مهم دور شدن جامعه از قرآن است.

قرآن دور از کودکان 
برای بررسی این موضوع به میان مردم و فروشگاه‌های بزرگ فروش کتاب در میدان انقلاب می‌روم تا نظرات آنها را نیز جویا شوم. 
ابراهیم فرصت بازنشسته بانک ملی ایران از جمله افرادی است که قرآن را در کمد خانه و پشت ویترین قفل شده، نگهداری می‌کند. 
وی می‌گوید: «قر آن را در کمد نگه می‌دارم چون بچه‌ها نباید به آن دست بزنند.» 
می‌پرسم آیا لمس کردن قرآن توسط بچه‌ها، ایرادی دارد؟ می‌گوید: «خوب می‌گویند که نباید دست بزنند. قرآن کتاب مقدسی است و نباید در دست بچه‌ها باشد.»

یک شهروند: در بیمارستان بستری بودم، در آنجا پزشکی به نام محسن موسوی بلده، قرآنی را به من هدیه کرد که خواندن آن راحت بود. این موضوع باعث شد تا در خانه ما خواندن قرآن بیشتر شود. 
این شهروند تهرانی 60 ساله متاسفانه به خاطر آشنا نبودن با قواعد عربی، از خواندن قرآن تا حد نیاز محروم است. 
فرصت، می‌گوید: «من خودم بیشتر حافظ می‌خوانم اما بقیه اعضای خانواده تا حد امکان به قرآن رجوع می‌کنند. خوب قرآن‌های امروز به علت کیفیت مناسب چاپ و استفاده از رسم الخط‌های آسانتر و ترجمه‌های روانتر، افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشند.» 
راه‌های دستیابی به این نوع قرآن‌ها متفاوت است. و ابراهیم فرصت از راه جالبی به این قرآن دست یافته است.

دلیلی برای خواندن قرآن 
«در بیمارستان شهدای هفتم تیر بستری بودم، در آنجا پزشکی به نام محسن موسوی بلده (استاد قرآن که شرح زندگینامه او در خبرگزاری ایکنا، منتشر شد) قرآنی را به من هدیه کرد که خواندن آن راحت بود. این موضوع باعث شد تا در خانه ما خواندن قرآن بیشتر شود.» 
به اعتقاد فرصت، رسم‌الخط مهمترین عامل برای خواندن و نخواندن قرآن است، اما رهگذری به نام حسین که از بیان نام خانوادگی خودخوداری می‌کند، می‌گوید: «شرط اصلی خواندن قرآن، رسیدن به اعتقاد است. باید تحقق کنیم که چه چیزی می‌خوانیم و نباید تنها به خواندن ظاهر قرآن بسنده کنیم، بلکه باید آیات آن را درک کنیم. من خودم تقریبا هیچ رجوعی به قرآن ندارم و فقط در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های محرم آیاتی از قرآن را می‌خوانم، اما متأسفانه به عمق آیات نمی‌پردازم.»

سلیقه‌های متفاوت 
وی در ادامه افزود: «قرآنی که در خانه است، هم کیفیت مناسب دارد و هم ترجمه روان و تقریبا تمام اعضای خانواده‌ را به سمت خودش جذب می‌کند، اما بیشتر از خود کتاب، محیط خانواده نیز برای پروراندن حس اشتیاق، برای خواندن قرآن لازم است. من خودم در گذشته، چون عضوی از یک خانواده مذهبی بودم، برای خواندن قرآن ترغیب می‌شدم، اما بعد از ورود به دانشگاه و به خاطر تفاوت‌های فکری بین خانه و دانشگاه از قرآن دور شدم.» 
برای بررسی در محدوده بزرگتر سراغ چند کتاب فروشی می‌روم تا از میزان علاقه مردم به خرید قرآن، آگاه شوم. 
متاسفانه بیشتر افرادی که مخاطب من قرار می‌گیرند، از پاسخگویی طفره می‌روند. «جواب دادن به سوالات در حوزه قرآن، آسان نیست و مردم در این مواقع، می‌ترسند»؛ یکی از مشتریان خرید کتاب این جمله را می‌گوید. وقتی علت آن را می‌پرسم، طفره می‌رود. شاید از جواب دادن می‌ترسد!

فروشنده کتاب: 
مشریان به دنبال قرآن‌هایی هستند که درشت خط باشند و علامت‌های وقف را به طور کامل داشته باشند. 
اما محمودی مدیر فروشگاه موسسه فرهنگی جهان آرا در میدان انقلاب تهران، می‌گوید: «تعداد کمی برای خرید قرآن به ما رجوع می‌کنند، با این حال ما هم مانند همه کتابفروشی‌ها، قرآن می‌فروشیم، اما خوب، به تعداد کمتری چون مشتری زیادی در این زمینه نداریم.» 
محمودی در رابطه با قرآن‌های مورد عرضه فروشگاه خود، می‌گوید: «کیفیت چاپ و قیمت قرآن‌های مورد عرضه، نسبت به دیگر کتاب‌ها در موضوع‌های مختلف، مناسب است. قرآن‌های گلاسه گران است، اما قرآن‌های با چاپ معمولی قیمت ارزان و مناسبی دارند.» 
وی در رابطه با مشتریانی که به فروشگاه او برای خرید قرآن می‌روند، می‌گوید: «بیشتر مشریان ما مسن هستند و به دنبال قرآن‌های استنثنا می‌گردند؛ برای مثال این که درشت خط باشند و علامت‌های وقف را به طور کامل داشته باشند. حتی برخی از مشتریان به دنبال قرآن‌هایی هستند که استخاره‌های “خوب” و “بد” را دارا باشد. رسم الخط‌های مربوط به عثمان طه نیز برای بسیاری مهم است.

آستان قدس رضوی در زمینه انتشار کتاب نیز فعال است.
برای چگونگی عرضه قرآن توسط آنها به دفتر نمایندگی این نهاد در تهران می‌روم. از محمد کفتری مدیر فروشگاه در مورد آمار فروش قرآن توسط این مرکز را سئوال می‌کنم. 
وی می‌گوید: «آمار فروش ما خوب است، اما نمی‌شود آمار دقیقی را ارائه کرد. در مجموع هر هفته حدود 40 تا 50 جلد، قرآن می‌فروشیم. که به نسبت مساوی شامل چاپ‌های قدیم و جدید می‌شود.»

ضعف در تولید 
کفتری می‌افزاید: «برای خریداران قرآن عواملی چون رسم الخط مربوط به نیریزی، اهری زاده و اشرفی و همچنین ترجمه‌های الهی قمشه‌ای، فولادوند، مکارم و خرمشاهی مهم است. افراد عامی به دنبال ترجمه الهی قمشه‌ای هستند و افراد فرهنگی، دانشجو و کسانی که مطالعات و شناخت بیشتری در زمینه قرآن دارند به دنبال ترجمه‌های جدیدتر هستند.»

کفتری: 
برای خریداران قرآن عواملی چون رسم الخط مربوط به نبریزی، اهری زاده و اشرفی و همچنین ترجمه‌های الهی قمشه‌ای، فولادوند، مکارم و خرمشاهی مهم است. 
وی در خصوص کیفیت قرآن‌های ارائه شده در بازار کتب، می‌گوید: «متاسفانه کیفیت چاپی این قرآن‌ها، پایین است.» 
در این لحظه قرآنی را به من نشان می‌دهد که در نظر، نفیس است، اما هنگام ورق زدن، به تفاوت در رنگ‌های صفحات پی می‌برم. همچنین چاپ کمرنگ و تا خوردن در برخی صفحات کاملا مشهود است. 
کفتری می‌گوید: «کاغذ، زمان و کار مناسبی برای چاپ این قرآن صرف شده است، اما بی‌نظمی و هماهنگی و دقت کم، باعث شده تا کار نهایی از نظر ظاهری دلچسب نباشد.» 
و قرآن دیگری را نشان من می‌دهد، قرآن نفیسی است از کاغذ، چاپ و جلد اعلا. طراحی و رسم‌الخط زیبا، چشم را نوازش می‌دهد، اما عاری از ترجمه فارسی است. 
اما آیا خواندن آیات عربی قرآن، بدون فهم معنی فارسی آن سودمند است؟

هانیه بازدید : 33 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 


وَ هُوَ الَّذی مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فیها رَواسِیَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ 

جَعَلَ فیها زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهارَ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ 


(سوره رعد آیه3)

و او كسى است كه زمین را گسترد؛ و در آن كوه‏ها و نهرهایى قرار داد؛ و در آن از تمام میوه‏ها دو جفت آفرید؛ (پرده سیاه) شب را بر روز مى ‏پوشاند؛ در اینها آیاتى است براى گروهى كه تفكر می ‏كنند!


یکی از رازهای عظمت قرآن و دلائل اعجاز این‌ کتاب آسمانی حالت«نهایت‌ناپذیری»آن‌ است به این معنی که استفاده و بهره‌برداری بشر از آن،هرگز به پایان نمیرسد و همواره همگام با زمان پیش میرود،و هرچه بشر در گشودن رازهای‌ طبیعت و تسخیر قله‌های علم و دانش؛پیروزتر می‌گردد حقایق نوتری بر او از آیات قرآن آشکار می‌گردد.
تو گوئی قرآن بسان یک اقیانوس ژرف و نا- پیدا کرانه‌ای است که با هیچ قدرت به ژرفای آن‌ نمی‌توان رسید،و با هیچ نیروئی نمی‌توان مرغ‌ اندیشه بشر را در کرانه‌های آن به پرواز درآورد و یا بسان جهان هستی است که هرچه دانشها و بینشها وسیعتر گردد رازهای نهفته آن متجلی می‌نماید.
قرآن در اثر داشتن حالت«نهایت ناپذیری» از اقامه هر نوع دلیل بر ارتباط خود با مبدء نامتناهی، بی‌نیازی است و از کتابی که از ناحیه خدای بزرک‌ برای هدایت و راهنمائی جهانیان تا روز رستاخیز فرستاده شده است جز این انتظار نمی‌رود.
هانیه بازدید : 30 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

5ملاک قرآن برای ازدواج

 


با توجه به اهمیتی كه همسر در زندگی دارد و آثاری كه بر آن مترتب است و نقشی كه هر یك از زن و مرد در آن دارند، می بایست برای انتخاب همسر ملاك ها و دستورالعمل هایی باشد تا با توجه به آن ملاك ها، همسر مورد نظر خود را انتخاب نمایند و سعادت دنیا و آخرت را بدست آورند.


 

موانع ازدواج در حقوق ایران

 

در ازدواج، افراد دارای سلیقه های مختلفی هستند و هر شخصی برای خود ملاك هایی در نظر می گیرد، امّا از نظر قرآن و سنت این موارد ملاك قرار گرفته است:

 

1. اسلام و ایمان:

یكی از شرایط انتخاب همسر كه در واقع شریك زندگی است، اسلام او و بُعد مذهبی عقیدتی فرد می باشد زن و مرد می بایست در این امر هم فكر و هم عقیده باشند و اگر یكی از آنها مشرك باشد، عقد و ازدواج آن ها باطل خواهد بود.

قرآن كریم، صراحتاً این مطلب را بیان می كند و می فرماید مرد مسلمان هرگز حق ندارد با زن مشرك ازدواج كند، ‌همینطور از ازدواج زنان مسلمان با مردان كافر منع كرده است و این نكته را یادآوری كرده است كه ازدواج مردان مسلمان با كنیزان مسلمان بهتر است از ازدواج با زنان آزاده مشرك و همین طور ازدواج زنان مسلمان با بردگان مسلمان بهتر از ازدواج با مردان مشرك است: «وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى یُۆْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُۆْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِینَ حَتَّى یُۆْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُۆْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ؛[1] با زنان مشرك ازدواج نكنید، تا این كه ایمان بیاورند و كنیز باایمان از زن مشرك بهتر است، اگرچه آن زن مشرك (از لحاظ زیبایی) مایة شگفتی شما باشد و به مردان مشرك زن ندهید تا این كه ایمان بیاورند و بندة با ایمان از مرد مشرك بهتر است، اگرچه آن مرد مشرك مایة شگفتی شما باشد».

در ادامه حكمت این كه ازدواج با مشركان را حرام كرده است، بیان می كند: «أُولئِكَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ؛[2] آنها به آتش دوزخ می خوانند».

چرا كه مسیر مشرك یك مسیر انحرافی است، مسیری است كه به ظلمت و تباهی و جهنم ختم می شود.

در مقابل آن ها مسیر افراد مۆمن بهشت، رحمت، مودت و غفران است: «وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ»[3] در آیه شریفه، دعوت خداوند و مسیر او به جای دعوت و مسیر افراد مۆمن است، به جهت اینكه مۆمنین همه دعوت های آن ها، بلكه تمام شئون زندگی آن ها در مسیر خداوند متعال است. مسیر افراد مۆمن با مسیر افراد مشرك تفاوت اساسی و فاحشی دارد، مسیر فكری عقیدتی رفتاری آن ها مختلف است، چگونه با ازدواج كه یك وحدت و یگانگی لازم دارد و همراه با رحمت و مودت است، جمع شود.

بنابراین یگانگی و وحدت كه در ازدواج مطرح است با اختلاف عقیده و مذهب هرگز جمع نخواهد شد، نه تنها در دین و مذهب می بایست یكی باشند، در اخلاق هم می بایست، در یك مسیر باشند و در یك جهت حركت كنند.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، در روایتی دربارة همسر خوب می فرماید: هرگاه كسی از شما قصد ازدواج كرد، سزاوار است دو ركعت نماز بخواند و خدا را بخواند كه همسری عفیف و امین، بادیانت و متواضع و حافظ ناموس و اسرار... نصیب وی نماید

 

به همین جهت است كه در روایات تأكید شده كه زن و مرد باید كفو یكدیگر باشند و كفو مۆمن را افراد مۆمن و با ایمان دانسته است.

از پیامبر اكرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ ، سۆال شد كه كفو چیست و چه كسانی كفو یكدیگر هستند؟ فرمود: «المۆمنون بعضهم اكفاء بعض»[4] 

حجاب

 

2. هم سنخ بودن در پاكدامنی:

از نظر قرآن كریم، طبع پاكی كه به گناهان آلوده نشده، طالب پاكی است؛ چنین طبعی جز مجذوب پاكی نمی شوند و جز پاكی را به خود جذب نمی كند: «الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ؛[5] زن های پلید برای مردهای پلید و مردهای پلید برای زن های پلید و زنان پاك برای مردان پاك و مردان پاك برای زنان پاكند»

مراد از خبیث بودن كه دسته ای از زنان و مردان را متصف به آن كرده است یا طیب بودن دسته دیگر، همان جنبه های عفت و ناموسی است و لاابالی بودن نسبت به تقیدات مذهبی، اخلاقی و ناموسی است این معنای اولی آیه است، امّا از نظر ملاك و علت معنای وسیعی دارد كه منحصر به آلودگی و پاكی جنسی نیست، بلكه هرگونه ناپاكی فكری، عملی و زبانی را شامل می شود. 

 

3. تواضع، توبه، عبادت خداوند، اطاعت فرمان خدا:

قرآن كریم در سوره تحریم به شش وصف برای همسران خوب اشاره كرده و می فرماید: «مُسْلِماتٍ مُۆْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ؛[6] همسرانی مسلمان، مۆمن، متواضع، توبه كار، عابد، اطاعت كنندة فرمان خدا...»

شخصی كه می خواهد خانه و خانواده مسلمان و با ایمانی را بنا نهد، باید قبل از هر چیز همسر مسلمان و پاكدامنی را جستجو كند وگرنه بنای خانواده مسلمان و ساختار جامعه اسلامی مدت ها به تأخیر می افتد و به زودی بنیان و اساس آن سست و ناپایدار و بسیار متزلزل و آسیب پذیر می گردد. 

شخصی كه می خواهد خانه و خانوادة مسلمان و با ایمانی را بنا نهد، باید قبل از هر چیز همسر مسلمان و پاكدامنی را جستجو كند وگرنه بنای خانواده مسلمان و ساختار جامعة اسلامی مدت ها به تأخیر می افتد و به زودی بنیان و اساس آن سست و ناپایدار و بسیار متزلزل و آسیب پذیر می گردد

 

 

 

4. ایمان و عمل صالح:

«مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُۆْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً؛[7] هر كس (از مرد یا زن) كار شایسته كند و مۆمن باشد، قطعاً او را با زندگی پاكیزه ای حیات (حقیقی) بخشیم.» 

 

5. تقوا:

«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛[8] ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یكدیگر شناسایی متقابل حاصل كنید، هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، در روایتی درباره همسر خوب می فرماید: هرگاه كسی از شما قصد ازدواج كرد، سزاوار است دو ركعت نماز بخواند و خدا را بخواند كه همسری عفیف و امین، بادیانت و متواضع و حافظ ناموس و اسرار... نصیب وی نماید»[9]

خلاصه آن كه، دین مبین اسلام، در انتخاب همسر فوق العاده توجه دارد و پیروان خود را به دقت و احتیاط لازم دعوت نموده است.

 

هانیه بازدید : 67 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

تازگی و اثربخشی قرآن در همه زمان‌ها:

 

قرآن كتابی است كه برای یك زمان نازل نشده است و الا باگذشت زمان، همه رازهای آن كشف می‌شد و جاذبه و تازگی و اثربخشی خودش را از دست می‌داد؛ حال آنكه می‌بینیم زمینه تدبر وتفكر و كشف جدید، همیشه برای این دریای بی‌كران و مفاهیم بلند آن وجود دارد.

این نكته‌ای است كه پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ آن را توضیح داده‌اند. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده است: «مثل قرآن، مثل خورشید و ماه است و مثل آن دو همیشه در جریان است» (پس با گذشت زمان كهنه نمی‌شود.)

امام رضا ـ علیه السّلام ـ نقل كرده‌اند كه از امام جعفرصادق ـ علیه السّلام ـ پرسیدند: چه سرّی است كه هرچه زمان بیشتری بر قرآن می‌گذرد و هرچه بیشتر تلاوت می‌شود بر طراوت و تازگیش افزوده می‌گردد؟

فرمودند: برای این كه قرآن تنها برای یك زمان و نه زمان دیگر و برای یك مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده؛ بلكه برای همه زمان‌ها و همه مردم نازل شده است. بنابراین، خداوند متعال قرآن را طوری ساخته كه در هر زمان و با وجود همه اختلاف‌هایی كه در اندیشه‌های مردم به چشم می‌خورد، بر زمان‌ها و افكار پیشی‌گیرد و در هر عصری مفاهیم تازه‌ای از معارف بلند آن كشف شود.3

 

در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است: «در این (قرآن) اخبار شما و اخبار گذشته‌ها و اخبار آینده‌ها و اخبار آسمان و زمین است و اگر كسی علمش را می‌داند شما را به آنچه در قرآن است، خبر دهد تعجب خواهید كرد.»
هانیه بازدید : 24 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

 نرمى و قابلیت انطباق با اوضاع متغیر زندگى انسان

قرآن در زندگی انسان

سهولت و قابلیت انطباق قوانین قرآن با اوضاع گوناگون زندگى انسان كه رمز خلود و جاودانگى آن است ، در نتیجه امورى است كه به بعضى از آنها اشاره مى شود:

1 ـ قرآن در تشریعات خود، به حقایق و معانى توجه داشته و در این جهت به صورت و ظواهر زندگـى نـپـرداخته است و از این رو در اسلام ، وسیله اى مادى و باشكلى ظاهرى را نمى توان یافت كه جنبه تقدس داشته باشد و مسلمان وظیفه خود بداند كه آن شكل و ظاهر را حفظ كند. و همین امر موجب جلوگیرى از هر گونه تصادمى با توسعه تمدن و فرهنگ شده است .

به عنوان نمونه مواردى ذكر مى شود:

قرآن امت اسلامى را دعوت مى كند كه در برابر دشمنان خود مجهز شوند.

«وَ اَعِدُّوا لَهُمْ مَااسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»6

 

تا آنجا كه مى توانید براى رویارویى با دشمن نیرو آماده كنید.

منظور از نیرو اعم از كسب تجربه ها و مهارتها و ادوات جنگى است چنانچه منظور از ادوات جنگى هم اعم از نیزه و شمشیر و موشك و هواپیما و انواع رادار و ... است و اگر در فقه اسلامى در كتاب سبق و رمایه دستور رسیده كه خود و فرزندانتان تا حدّ مهارت كامل فنون اسب سوارى و تیراندازى را یاد بگیرید، براى این است كه آنها جزو فنون نظامى آن عصر و بهترین وسیله تهیّه نیرو و نیرومند شدن در مقابل دشمن آن عصر بوده است . بنابراین آنچه در نظر اسلام اصالت دارد، آمادگى مسلمانان در برابر دشمن است و شمشیر و نیزه و اسب ازنظر اسلام اصالت ندارد و جزو هدفهاى اسلامى نیست .

اسلام زن را دعوت مى كند كه در بیرون از خانه پوشش و حجاب داشته باشد و این اصلى است كه مورد نظر اسلام است زیرا عفت و كرامت زن بدون این پوشش در خطر است امّا آن را به شكل خاصى مقید نكرده و به پوشیدن لباس مشخصى توصیه نكرده است بلكه هرلباسى كه هدف فوق راتامین كند كافى است .

قرآن كریم دراین زمینه مى فرماید: «یا اَیُّهَا النَّبِىُّ قُلْ لاَِزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِالْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابیبِهِنَّ ذلِكَ اَدْنى اَنْ یُعْرَفْنَ فَلایُؤْذَیْنَ»اى پیامبر، به همسرانت و دخترانت و به زنان مؤ منان بگو: روسریهاى خویش را به خود نزدیك سازند (برخود فروافكنند) این كار براى این كه (به عفاف و پاكدامنى ) شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند، نزدیكتر و بهتر است .

2 ـ امر دیـگـرى كه به مقررات اسلامى خاصیت انعطاف و انطباق پذیرى بخشیده ، وجود یك سرى قواعد كنترل كننده در متن مقررات اسلامى است . فقها آنها را «قواعد حاكمه » نام نهاده اند یعنى قواعدى كه بر سراسر احكام و مقررات اسلامى حكومت مى كند. به موجب این قواعد هر حكم اسلامى كه عمل به آن موجب حرج و ضررى بر مكلف (مازاد بر حرج و ضررى كه طبع حكم اقتضاى آن را دارد) مى شود، از او برداشته شده است .

قرآن كریم در این زمینه مى فرماید: «وَ ما جُعِلَ عَلَیْكُمْ فِى الدّینِ مِنْ حَرَجٍ» 8

و در دین كار سختى را بر شما قرار نداد. (حكمى كه عمل به آن موجب عسر و حرج است ، از شما نخواسته است )

هانیه بازدید : 18 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

سازگارى با تمدّن

قرآن کریم

در طول تاریخ زندگى بشر، تمدنهاى بزرگى در میان اقوام و ملّتهاى مختلف وجود داشته كه هر كدام داراى جنبه هاى مثبت و مناسب با كمال انسان و نیز جنبه هاى منفى و ضد بشرى بوده اند. یكى از نقاط برجسته قوانین اسلام ، سازگارى آن با جنبه هاى مثبت و سازنده چهره ها و گونه هاى مختلف تمدّن انسانى است . قوانین قرآن و تمام آنچه از پیامبر گرامى و پیشوایان راستین بعد از او به عنوان احكام الهى رسیده است ، همگى نه تنها با بعد سازنده مظاهر تمدن انسانى موافق و سازگار مى باشد و تضادى میان آن دو وجود ندارد، بلكه مروّج آن است . اسلام براى تاءیید و ترویج مظاهر تمدّن انسانى ، دعوت به علم و دانش ، خلاقیت و ابتكار و جدیّت كرده و با خرافات ، تعصّبات ، كج فهمیها، جمودها و لهو و لعبها مبارزه كرده است . به همین جهت ، وقتى اسلام به مناطقى كه داراى تمدّنهاى اصیل بودند راه یافت ، مردم نه تنها قوانین اسلام را كه منبع مهم آنها قرآن بود، با تمدّن خویش مباین ندیدند، بلكه بیشتر افراد به استقبال آن شتافتند و خود مروج آن شدند و به توسعه و گسترش تمدّن اسلامى كه شالوده آن به وسیله پیامبر(ص ) ریخته شده بود، پرداختند.

به عنوان نمونه ، شكیب ارسلان مى نویسد: «باید اعتراف كنم كه تقدّم مسلمانان منحصر به صناعت و فن نیست ، بلكه آنها در علوم عقلى و فلسفه نیز قدمى راسخ داشتند، مسلمانان كتب ارسطو، بقراط، جالینوس ، ویسقور، یدوس ، بطلمیوس و ... را به عربى ترجمه كرده اند و اسرار تازه اى از علم را گشودند و بر آنچه از دیگران گرفتند، افزودند. مورخان روایت كرده اند كه شانجه پادشاه لیون در سال 960 میلادى به منظور درمان بیمارى صعب العلاج خود به نزد پزشكان مسلمان قُرطُبه رفت و بهبودى یافت و در تمام دوران زندگى خود از احترام و نشاط و تجلیلى كه در قرطبه نسبت به خود دید، یاد مى كرد.» 3

شهید مطهرى نیز مى نویسد: ایرانیان شاهكارهاى خود را در راه خدمت به اسلام به وجود آوردند و در حقیقت این اسلام بود كه استعداد ایرانى را تحریك كرد و در او روح تازه اى دمید. 4

هانیه بازدید : 25 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

خردمندانه بودن مطالب قرآن:

 

از دیگر ویژگى‏هاى قرآن كه آن را بى‏همتا و معجزه همه عصرها كرده، آن است كه اگر در همه حوزه‏ها و موضوعات مذكور، با آن تنوّع و گستره وارد شده، در هر یك خردمندانه، مطالبى را در خور مخاطب خود بیان داشته كه هیچ یك از آن‏ها مورد خرده‏گیرى اهل نظر و تحقیق واقع نشده و هر صاحب علم و تخصّصى، وقتى از منظر علم و آگاهى خود بر قرآن مى‏نگرد، آن را كامل و جدید مى‏یابد و به ستایش آن مبادرت مى‏كند؛ زیرا آن را براى خود، معلّم و هدایت‏بخش مى‏داند.

مطالب قرآن، نه تنها در چرخه زمان، كهنه نمى‏شود (مجلسى، 1403: 89/182)، بلكه هر روز نكاتى جدیدتر و ارزشمندتر از آن كشف شده است؛ زیرا قرآن مطالب، خود را بر اساس فطرت سلیم و منطبق بر اندیشه‏هاى عقلى و خردورزى بیان كرده؛ آن جا كه مى‏گوید:

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفا فِطْرَتَ اللّه‏ِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللّه‏ِ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ، روى خود را متوجّه آیین خالص پروردگار كن. این فطرتى است كه خداوند انسان‏ها را بر آن آفریده، دگرگونى در آفرینش خدا نیست. (روم (30): 30)

این كه قـرآن شریف، به فـصـاحت معروف، و این اعجاز بین دیگر معجزه‏ها مشهور آفاق شد، براى این بود كه در صدر اوّل، اعراب را این تخصّص بود و فقط این جهت از اعجاز را ادراك كردند

به نمونه‏هایى كوتاه از مطالب قرآن اشاره مى‏شود:

 

در منطق قرآن، خدا ذاتى واحد و بى‏نیاز: «قُلْ هُوَ اللّه‏ُ أَحَدٌ * اللّه‏ُ الصَّمَدُ» (توحید (112): 1 و 2)، داراى همه كمالات و پیراسته از همه نقایص: «لِلّهِ الاْءَسْماءُ الْحُسْنَى» (اعراف (7): 180) خالق هستى: «أَفِی اللّه‏ِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّماوَاتِ وَالاْءَرْضِ» (ابراهیم (14): 10)، آرام‏بخش دل‏ها: «أَلاَ بِذِكْرِ اللّه‏ِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد (13): 28)، مورد ستایش همه موجودات: «وَ إِن مِن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ»(اسراء (17): 44) و ... انسان از منظر قرآن، از خدا نشأت گرفته، به سوى او بازمى‏گردد: «إِنَّا لِلّهِ و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»(بقره (2): 156)، خدا نزدیك و همه‏جا محضر او است: «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» (ق (50): 16)، گرامى‏ترین انسان، با تقواترین است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللّه‏ِ أَتْقَاكُمْ.»(حجرات (49): 13) خلقت انسان و كرانه‏هاى وجود، ساحت‏هاى جهنّم و روح او، اختیار و سرنوشت او، زندگى هدفمند، شرافت و توانمندى خلافت الاهى او، از دیگر موضوعاتى است كه در قرآن بدان پرداخته شده و تفصیل هر یك را مى‏باید از تفاسیر، به ویژه تفاسیر موضوعى قرآن دریافت. (مكارم، 1375: 1)

در كنار معارف بى‏مانند و بلند قرآن، متن آن چنان ساختارى دارد كه وجوه و معانى چندگانه را مطابق پیشرفت زمانه بر مى‏تابد كه در هر روزگارى هر مفسّرى بتواند با تأمّلى جدید، نكاتى نو از آن را دریابد؛ زیرا پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرموده است:

القرآن ذلول ذو وجوه فاحملوه على احسن الوجوه، قرآن رام و داراى وجوه است؛ آن را بر بهترین وجه حمل كنید (طبرسى، 1365: 1/40)؛

قرآن

یعنى قرآن در برابر حاملش مطیع است؛ حاملى كه از نگاه خود، قرآن را تفسیر مى‏كند. در این خصوص، امام خمینى مى‏فرماید: این كه قرآن شریف، به فصاحت معروف، و این اعجاز بین دیگر معجزه‏ها مشهور آفاق شد، براى این بود كه در صدر اوّل، اعراب را این تخصّص بود و فقط این جهت از اعجاز را ادراك كردند (خمینى، 1372: 263) ... ، و قرآن شریف، به‏ قدرى جامع لطایف و حقایق و سرایر و دقایق توحید است كه عقول اهل معرفت در آن حیران مى‏ماند و این اعجاز بزرگ این صحیفه نورانى آسمانى است. (همان)

روشن است كه اعجاز در محتواى قرآن، براى اهل خرد و انصاف، با تدبّر در آن روشن مى‏شود؛ امّا آنان كه در عناد كفر و لجاجت به ‏سر برده‏اند و مى‏برند، همچنان در برابر عظمت قرآن، به انكار آن پرداخته و به فكر مبارزه با آن بوده‏اند و هستند. قرآن از این برخورد نادرست آن‏ها یاد مى‏كند و مى‏فرماید: وَ إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُنَا قَالُوا قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَاءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هذَاإِنْ هذَا إِلاَّ أَسَاطِیرُ الاْءَوَّلِینَ، و هنگامى كه آیات ما بر آن‏ها خوانده مى‏شود، مى‏گویند: شنیدیم [چیز مهمى نیست]. ما هم اگر بخواهیم، مثل آن را مى‏گوییم و این‏ها افسانه‏هاى پیشینیان است. (انفال (8): 31)

آیه پیش‏گفته، عملكرد مشركان را باز مى‏گوید كه نه داراى سلامت فكر بودند و نه سلامت عمل؛ بلكه به دنبال بهانه‏جویى بودند و این سخن را درباره قرآن كه افسانه است، در حالى مى‏گفتند كه بارها به فكر مبارزه با آن افتادند؛ ولى در عمل ناتوان شدند. آن‏ها به خوبى دریافته بودند كه بر معارضه توانایى ندارند؛ ولى از روى تعصّب مى‏گفتند: «این آیات از نظر محتوا، مهم نیستند. ما هم مى‏توانیم به مانند آن را بیاوریم؛ ولى هیچ گاه نیاوردند

هانیه بازدید : 24 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

مبارزه‏طلبى و تحدّى قرآن

 

همان‏طور كه در معناشناسى معجزه بیان شد، از جمله شروط و ویژگى‏هاى هر معجزه‏اى، تحدّى و هماوردطلبى با مخالفان و منكران است. قرآن نیز كه بر قلب پیامبر اسلام (ص) نازل شد، از همان آغاز، در متن آیات، خود را آیه و معجزه خوانده و مخالفان خود را از آن روزگار تا امروز به همانندآورى آن دعوت كرده است. خداوند متعالى در سوره عنكبوت مى‏فرماید: وَقَالُوا لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ آیَاتٌ مِن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّمَا الآیَاتُ عِندَ اللّه‏ِ وَ إِنَّمَا أَنَا نَذِیرٌ مُّبِینٌ * أَوَلَمْ یَكْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ یُتْلَى عَلَیْهِمْ، گفتند: چرا بر او، از سوى پروردگارش نشانه‏هاى [معجزه‏آسا] نازل نشده است؟ بگو آن نشانه‏ها پیش خدا است و من فقط هشداردهنده‏اى آشكارم. آیا براى ایشان بس نیست این كتاب را كه بر آنان خوانده مى‏شود، بر تو فرو فرستادیم؟ (عنكبوت (29): 50 و 51)

قرآن در گروهى از آیات، از مخالفان، بلكه همه انسان‏ها و در همه دوران‏ها مى‏خواهد كه اگر در درستى و الاهى بودن آن تردید دارند و آن را نشانه صدق و راستى پیامبر(ص) نمى‏دانند، با تمام توان، و به كمك یكدیگر، همانند آن را بیاورند كه از آن به عبارت «تحدّى» و هماوردطلبى یاد شده است. حضرت محمّد(ص) ، خود نخستین كسى بود كه بر وحى و رسالت خود ایمان داشت و هیچ‏گاه در آن تردید نكرد (طباطبایى، 1393: 10/125)، و در برابر اوضاع سخت روزگار خود و با وجود همه تردیدهاى مخالفان، آنها را به تحدّى قرآن دعوت مى‏كرد.

برخى از آیات هماوردطلبى و تحدّى، در مكّه، و برخى در مدینه نازل شده، و در برخى از آن‏ها، تحدّى به همه قرآن و در برخى به ده سوره و در برخى به یك سوره، تحدّى شده (معرفت، 1414: 4/21 ـ 25) كه به نظر، سیر تاریخى آن‏ها چنین است:

الف. أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لاَّ یُؤْمِنُونَ * فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِینَ، یا مى‏گویند، آن را بر بافته. [نه] بلكه باور ندارند؛ پس اگر راست مى‏گویند، سخنى مثل آن بیاورند. (طور (52): 33 و 34)

ب. أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِن دُونِ اللّه‏ِ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ، یا مى‏گویند این [قرآن] را به دروغ ساخته است. بگو اگر راست مى‏گویید، ده سوره بر ساخته شده، مانند آن بیاورید و غیر از خدا هر كه را مى‏توانید فرا خوانید. (هود (11): 13)

ج. «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِن مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللّه‏ِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِینَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوْا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِینَ، و اگر در آن چه بر بنده خود نازل كردیم، شك دارید، پس اگر راست مى‏گویید، سوره‏اى مانند آن بیاورید و گواهان خود (غیر خدا) را فرا خوانید؛ پس اگر نكردید (و هرگز نمى‏توانید كرد)، از آن آتشى كه سوختش مردم و سنگ‏ها هستند، و براى كافران آماده شده، بپرهیزید.(بقره (2): 23 و 24)

هانیه بازدید : 22 دوشنبه 11 دی 1391 نظرات (0)

در بسیاری از آیات قرآن, تصویری روشن از قیامت ترسیم شده است. برای مثال در سوره تکویر که در پایین آورده شده است. لازم به ذکر است که تصاویر زیر تماما نمادین بوده و به هیچ وجه نشاندهنده عظمت این واقعه نیستند

 سوره التكوير
به نام خداوند رحمتگر مهربان

و آنگاه كه كوهها به
رفتار آيند

و آنگه كه ستارگان همی‏تيره شوند

آنگاه كه خورشيد به هم درپيچد

وقتى شتران ماده وانهاده شوند

و آنگه كه وحوش را همى ‏گرد آرند

درياها آنگه كه جوشان گردند

و آنگاه كه جانها به هم درپيوندند

پرسند چو زان دخترك زنده به‏ گور

به كدامين گناه كشته شده است

و آنگاه كه نامه ‏ها زهم بگشايند

و آنگاه كه آسمان زجا كنده شود

و آنگه كه جحيم را برافروزانند

و آنگه كه بهشت را فرا پيش آرند

هر نفس بداند چه فراهم ديده

نه نه سوگند به اختران گردان

كز ديده نهان شوند و از نو آيند

سوگند به شب چون پشت گرداند

سوگند به صبح چون دميدن گيرد

كه [قرآن] سخن فرشته بزرگوارى است 

هانیه بازدید : 27 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)
دفاتر اعمال و قرآن

عَنْ يُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام 
إِنَّ الدَّوَاوِينَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلَاثَةٌ دِيوَانٌ فِيهِ النِّعَمُ، وَ دِيوَانٌ فِيهِ الْحَسَنَاتُ، وَ دِيوَانٌ فِيهِ السَّيِّئَاتُ فَيُقَابَلُ بَيْنَ دِيوَانِ النِّعَمِ، وَ دِيوَانِ الْحَسَنَاتِ فَتَسْتَغْرِقُ النِّعَمُ عَامَّةَ الْحَسَنَاتِ، وَ يَبْقَى دِيوَانُ السَّيِّئَاتِ فَيُدْعَى بِابْنِ آدَمَ الْمُؤْمِنِ لِلْحِسَابِ فَيَتَقَدَّمُ الْقُرْآنُ أَمَامَهُ فِى أَحْسَنِ صُورَةٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ أَنَا الْقُرْآنُ وَ هَذَا عَبْدُكَ الْمُؤْمِنُ قَدْ كَانَ يُتْعِبُ نَفْسَهُ بِتِلَاوَتِى وَ يُطِيلُ لَيْلَهُ بِتَرْتِيلِى وَ تَفِيضُ عَيْنَاهُ إِذَا تَهَجَّدَ فَأَرْضِهِ كَمَا أَرْضَانِى قَالَ فَيَقُولُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ عَبْدِى ابْسُطْ يَمِينَكَ فَيَمْلَؤُهَا مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ وَ يَمْلَأُ شِمَالَهُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ثُمَّ يُقَالُ هَذِهِ الْجَنَّةُ مُبَاحَةٌ لَكَ فَاقْرَأْ وَ اصْعَدْ فَإِذَا قَرَأَ آيَةً صَعِدَ دَرَجَة
ً


يونس بن عمار گويد: كه حضرت صادق عليه السلام فرمود
دفترها در روز قيامت سه دفتر است دفترى كه نعمتها در آن ثبت شده و دفترى كه كارهاى نيك در آنست و دفترى كه كارهاى بد در آن ثبت است پس دفتر نعمتها را با دفتر كارهاى نيك برابر كنندو نعمتها همه كارهاى نيك را فراگيرد و در خود فرو بردو دفتر كارهاى بد بجا ماند پس آدميزاده مؤ من را براى حساب بخوانند و قرآن در بهترين صورتى پيش رويش در آيد و گويد: بار پروردگارا من قرآنم و اين بنده مؤ من تو است كه خود را براى خواندن من به تعب مى انداخت ، و شب خود را با آهنگ خوش و هموار خواندن من دراز مى كرد و ديدگانش در هنگام نماز شب اشك ريزان بود، چنانچه مرا خشنود ساختى او را هم خشنود كن 
امام فرمود: پس خداى عزيز جبار مي فرمايد: اى بنده من دست راستت را باز كن و خداوند آنرا از رضوان خود و دست چپش را از رحمت خود پر كند سپس باو گفته شود: اين بهشت براى تو مباح است پس قرآن بخوان و بالا برو پس هرگاه يك آيه بخواند يك درجه بالا رود


اصول كافى جلد 4 ص/ 402 ح/ 12

هانیه بازدید : 15 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

نگاه كردن به كلمات قرآن

قال رسول الله صلي الله عليه و آله: النظر فى المصحف من غير قراءة عبادة

رسول خدا صلي الله عليه و آله قرمود: نگاه كردن به صفحات قرآن (حتى بدون خواندن آن) عبادت است


بحارالانوار ج 99,ص 65

هانیه بازدید : 26 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

یکی از داستان هایی زیبایی مثنوی داستان دباغ در بازار عطاران است.

دبّاغی که کارش پیراستن پوست احشام از مدفوع و کثافات بود، روزی گذارش به بازار عطر فروشان افتاد. بوی خوش عطرهای مختلف فضای بازار را آکنده بود و مشام عابران را می نواخت. اما این دباغ نگون بخت از آنجا که شامّه اش به بوی مدفوع عادت کرده بود، از بوی عطر کلافه شد و همانجا بر روی زمین افتاد و مدتی روی زمین بیهوش و بی حرکت ماند. مردم از چپ و راست گرد او جمع شدند و هر یک از آنان می کوشید او را به هوش آورد. یکی گلاب به سر و صورتش می زد، و دیگری عود و عنبر می سوزاند. این درمان ها هیچکدام حالش را به جا نیاورد و همچنان بی هوش بر روی زمین بود. تا اینکه این جریان به گوش یکی از برادرانش رسید. او به محض اطلاع، مدفوعی متعفن به دست گرفت و دوان دوان خود را به بازار عطاران رسانید و با چالاکی صفوف فشرده جمعیت را از هم شکافت و بر سر دبّاغ بیهوش رفت و آن مدفوع را به بینی او نزدیک کرد. پس از مدتی دباغ تکانی خورد و سپس به هوش آمد و از جا برخاست. همه حاضران از این امر، سخت تعجّب کردند.

هر که را مشک نصیحت سود نیست

لا جرم با بوی بد خو کردنی است

این داستان به دنبال بیان تناسبات مختلف انسان بین او و انتخاب هایش، دوستانش، برون و درونش، افکار و گفتارش، گفتار و عملکردش، اعمال و عاداتش، عادات و شخصیتش و... خلاصه شخصیت و سرنوشتش می باشد.

در این نوشتار نگاهی به آیات قرآن، روایات و تمثیلاتی از مثنوی مولوی خواهیم داشت. امّا نخست باید گفت که جهان آکنده از تناسب هاست:

تناسب بین کرات آسمانی، زمین و خورشید، ساختمان موجودات زنده و تمامی پدیده هایی آفرینش.

در سوره الرحمن آیه 5 می خوانیم: «الشمس والقمر بحسبان» خورشید و ماه بر حسابی (روان) اند «الا تطغوا فی المیزان» (سوره الرحمن، آیه 5) (تا مبادا از اندازه در گذرید) و شما نیز میزان ها و تناسب ها را بر هم نزنید.

در سوره نور آیه 26 می فرماید: «الخبیثات للخبیثین والخبیثون للخبیثات والطّیبات للطیبین والطیبون للطیبات اولئک مبرؤون ممّا یقولون لهم مغفره و رزق کریم» «زنان پلید برای مردان پلیدند و مردان پلید برای زنان پلید و زنان پاک برای مردان پاکنده و مردان پاک برای زنان پاک اینان از آن چه درباره ایشان می گویند بر کنارند برای آنان آمرزش و روزی نیکو خواهد بود.

و خلاصه پاکی ها از آن پاکان است و پلیدی ها از آن پلیدان است.

در سوره اعراف آیه 58 می خوانیم: «والبلد الطّیب یخرج نباته بإذن ربّه والّذی خبث لایخرج إلا نکدا کذلک نصرف الایات لقوم یشکرون»؛ وزمین پاک (وآماده) گیاهش به اذن پروردگارش برمی آید و آن (زمینی) که ناپاک (و نامناسب) است (گیاهش) جز اندک و بی فایده برنمی آید؛ این گونه آیات (خود) را برای گروهی که شکر می گزارند گونه گون بیان می کنیم.

از کوزه همان برون تراود که در اوست.

تناسب با الگو

یکی از مهمترین انتخاب های انسان، الگو است. بسیاری از انسان ها به ویژه جوانان، ناخودآگاه به رنگ الگوی خویش در می آیند.

در سور ه اسراء آیه 71 آمده است: «یوم ندعو کلّ أناس بإمامهم فمن أوتی کتابه بیمینه فأولئک یقرؤون کتابهم ولا یظلمون فتیلا» (یادکن) روزی را که هر گروهی را با پیشوایشان فرا می خوانیم پس هر کس کارنامه اش را به دست راستش دهند آنان کارنامه خود را می خوانند و به قدر سرمویی به آنها ستم نمی شود.

بنـده کی مـرد روشندل شـوی

به که بر فرق سر شاهـان روی

امروزه ابر رسانه ها وغول های تبلیغاتی، تگرگ هایی از الگوهای اهریمنی ضد ارزش و اخلاق را بر مخاطبان فرو می ریزند و شور بختانه، به هدف های از پیش تعیین شده خود نیز می رسند.

با توجه به این شبیخون در انتخاب الگوهای ارزشی و اخلاقی باید نهایت دقت و وسواس را به کار گرفت.

تناسب درون با گفتار

علی(ع) فرمود: «ما أضمر احد شیئاً إلا ظهر فی فلتات لسانه و صفحات وجهه» یعنی هیچ کس چیزی را پنهان نمی کند مگر اینکه در لغزش های گفتاری یا حالت های چهره اش هویدا می شود.

پیامبر(ص) هم فرمود: «من أسرّ سریره ألبسه الله رداءها إن خیراً فخیراً وإن سرا فشرا»؛ یعنی اگر کسی رازی را پنهان کند خداوند لباسی را از همان راز بر او می پوشاند اگر آن راز، خوب باشد لباس زیباست و اگر بد باشد لباس زشت است. البته بخشی از پنهان کاری ها در دنیا و بخشی دیگر، در رستاخیز آشکار می شود.

چون توی سوی دوزخی پس هوش د ار

جزو سـوی کل خودگیـر قـرار

ور تــــــو جــزو جنـــتـــی ای نــــــامـدار

عیـش تو باشد زجـنت پایـدار

تلـخ با تلخان یقــــیـن مــلــحــق شـــود

کی دم باطل قرین حق شـود؟

در سوره طارق آیه 9 آمده است: «یوم تبلی السرائر» (آن روز که رازها (همه) فاش شود.)

تناسب با دوست

معمولاً انتخاب دوست بر اساس «قدر مشترک» دو شخصیت در هدف، انگیزه و علاقه هاست.

در حکایتی در مثنوی آمده است:

آن حـکیمی گـفت دیـدم همتگی

در بیــابان زاغ را با لـک لکـی

در عجـب ماندم بجـستم حالشـان

تا چه قـدر مشترک یابم نشـان

چون شدم نزدیک، من حیران ودنگ

خود بدیدم هر دوان بودند لنگ!

چون دو کس بر هم زند بی هیچ شک

در میانشان هست قدر مشـترک!

روزی جالینوس به همراهان خود گفت: به طبیب بگویید فلان دارو را به من بدهد. یکی از همراهان با شگفتی گفت: ای ذوفنون! این دارو برای درمان جنون است؛ شما که مجنون نیستید چرا این دارو را طلب می کنید؟ جالینوس گفت: دیوانه ایی در من نظر کرد و چشمک زد و آستینم را به نشانه دوستی چنان کشید که پاره شد، اگر من مجانست و قدر مشترکی با او نداشتم او چنین کاری نمی کرد!

هانیه بازدید : 40 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

حدود آزادی در قرآن كریم

 


از آن‌جا كه بحث «آزادی» وصفی از اوصاف نفسانی انسان است، با تعدد و تفاوت انسان‌شناسی‌ها، معنا و مفهوم آن متعدد می‌گردد، هستی شناسی و جهان بینی هر شخص، به انسان شناسی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هر انسان شناسی خاص، مفهوم ویژه‌ای از آزادی به ما عرضه می‌كند، از این رو آزادی از نظر اسلام با آزادی مورد نظر مكاتب غربی غیر دینی و غیر اسلامی تفاوت فراوان دارد.


 

آزادی

 

«آزادی» هیچ‌گاه نمی‌تواند مطلق و نامحدود باشد، جهان بینی الهی می‌گوید: جهان دارای مبدأ و معاد است و برای انسان ، وحی و رسالتی آمده و انسان درعین طبیعی بودن، دارای حیثیت وجودی فرا‌طبیعی می‌باشد و انسان مسافری است كه عوالمی را پشت سر گذاشته و عوالمی را پیش رو دارد و با مرگ نابود نمی‌شود.[1] بنابراین، گرچه انسان تكویناً موجودی مجبور نیست، ولی آزادی او در دایرة دین الهی و دستورهای حیات بخش آن است. آزادی دارای انواع و اقسامی است كه به برخی از آن‌ها و آیات مربوط به آن اشاره می‌شود:

1ـ آزادی اندیشه و تفكر و تعقل

زیر بنای انتخاب صحیح هدف، برخوردار بودن از هدایت الهی می‌باشد. قرآن كریم می‌فرماید: «كذلك یبین الله لكم الایات لعلكم تتفكرون؛[2] این گونه خداوند آیاتش را برای شما روشن می‌گرداند، باشد كه (در كار دنیا و آخرت) بیندیشید.» و در آیات دیگری منابع و موضوعات اندیشیدن و تفكر را برای اندیشمندان معرفی می‌كند كه برخی از آن‌ها عبارتند از: الف) آفاق، (ق، آیة 6 و 7). ب) انفس، (اسراء، آیة 41). ج) تاریخ گذشتگان، (طه، آیة 128) و ...

2 ـ آزادی سیاسی

قرآن كریم، حق دخالت ...

بقیه در ادامه مطلب.....

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    قرآن در زندگی چقدر تاثیر میتواند داشته باشد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 152
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 91
  • بازدید ماه : 80
  • بازدید سال : 584
  • بازدید کلی : 18,078